9 Sep 2013

Senarai 16 Material Paling Bernilai Di Dunia

Apakah 16 material tu?


1. Antimatter
Terdapat beberapa kegunaan yang berlainan bagi antimatter, yang utama ialah untuk diagnostik perubatan di mana positron digunakan untuk membantu mengenal pasti penyakit-penyakit yang berbeza dengan Tomografi Pancaran Positron (atau imbasan PET). Tetapi dalam realiti, membuat antimatter begitu sukar bahawa ia adalah sukar untuk meramalkan ia pernah digunakan sebagai bahan api dorong. Dalam usaha untuk menggerakkan kapal angkasa perkara yang berat tan beberapa sehingga kelajuan cahaya, anda memerlukan satu jumlah sama daripada antimatter dan menggunakan teknologi yang ada sekarang, ia akan mengambil masa berjuta-juta dan berjuta-juta tahun untuk menghasilkan jumlah yang mencukupi.


2.Californium
Oleh kerana kalifornium adalah sumber yang sangat cekap neutron, banyak kegunaan baru dijangka. Ia telah didapati digunakan dalam tolok kelembapan neutron dan dalam dan pembalakan (penentuan air dan lapisan minyak-bearing). Ia juga digunakan sebagai sumber neutron mudah alih untuk penemuan logam seperti emas atau perak dengan analisis pengaktifan on-the-spot. 252-Cf kini ditawarkan untuk dijual oleh ORNL pada kos $ 10/mg. Sehingga bulan Mei 1975, lebih daripada 63 mg telah dihasilkan dan dijual. Ia telah dicadangkan bahawa kalifornium boleh dihasilkan dalam letupan bintang tertentu, dipanggil supernovae, pereputan radioaktif 254Cf (55 hari separuh hayat) bersetuju dengan ciri-ciri lengkuk cahaya letupan itu yang dicerap menerusi teleskop. Walau bagaimanapun, cadangan ini dipersoalkan. Kalifornium juga digunakan dalam terapi kanser.


3. Berlian (Diamond)
Pemotong industri paling dipercayai... Alat pemotong berlian memotong lebih cepat dan tepat daripada alat-alat lain. Logam boleh dihiris nipis daripada rambut manusia oleh gergaji berlian.Berlian bertatah adges yang boleh memotong bahan keras seperti batu, konkrit dan sesetengah logam.Diamonds yang digunakan untuk mengeluarkan wayar halus, seperti wayar yang digunakan dalam pemanggang elektrik.


4. Tritium
Pencahayaan tritium penggunaan tritium gas, isotop radioaktif hidrogen, untuk mewujudkan cahaya. Tritium mengeluarkan elektron melalui pereputan beta, dan apabila mereka berinteraksi dengan bahan fosfor, lampu neon dicipta, proses yang dipanggil radioluminescence. Sebagai pencahayaan tritium tidak memerlukan tenaga elektrik. Penggunaan meluas dalam aplikasi seperti tanda-tanda pintu kecemasan dan penerangan jam tangan. Lebih baru-baru ini, banyak aplikasi yang menggunakan bahan-bahan radioaktif telah digantikan dengan bahan-bahan perpendaran gelombang cahaya.


5. Taffeit
Taaffeite adalah permata warna ungu dikatakan berjuta kali sukar didapati berbanding dengan berlian. Kerana sukar diperolehi ia hanya digunakan sebagai batu permata. Taaffeite adalah mineral yang sangat jarang berlaku, sebuah kompleks oksida (hidroksida), magnesium, berilium dan aluminium, yang terletak berhampiran spinel dibezakan dan sukar daripada itu. Ia terjadi sebagai kristal euhedral yang terpencil. Kristal spinel yang paling kerap ditemui, dan lain-lain mineral yang serupa visual membezakan kesan kehadiran birefringence, batu-batu yang boleh didapati di bawah siasatan lanjut dengan kaedah moden. Beberapa ratus salinan taaffeita (terbesar taafeite yang dikenali berat 9,31 karat) dan telah dijumpai di Tanzania hanya dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Ini adalah permata yang jarang dan sangat berharga. Diproses dipotong. Harga dunia adalah di antara taafeite aspek dari 2,000 hingga $ 10,000 setiap karat....


6. Painete
Painite adalah mineral borat sangat jarang berlaku. Ia pertama kali ditemui di Myanmar oleh British mineral dan permata peniaga Arthur CD Sakit pada tahun 1950-an. Apabila ia telah disahkan sebagai spesies mineral baru, mineral telah dinamakan sempena nama beliau.


7. Plutonium
Bahan beradiasi yg penting dalam pembuatan... Explosives,Mixed oxide fuel,Power and heat source...


8. LSD (Lysergic acid diethylamide
Terkenal dengan kesan psikologi yang boleh termasuk proses berfikir yang diubah, visual mata tertutup dan terbuka, synaesthesia, rasa diubah masa dan pengalaman kerohanian. Ia digunakan terutamanya sebagai dadah entheogen, rekreasi, dan sebagai agen dalam terapi Psychedelic. LSD adalah bukan ketagihan, tidak diketahui menyebabkan kerosakan otak, dan mempunyai ketoksikan sangat rendah berbanding kepada dos, walaupun di dalam kes-kes yang jarang berlaku kesan advers psikiatri seperti kebimbangan atau khayalan.


9.Cocaine
Kokain (benzoylmethylecgonine) (INN) adalah alkaloid tropane yang berhablur yang diperoleh dari daun tumbuhan koka. Nama ini berasal daripada "koka" Selain alkaloid akhiran-Ine, membentuk kokain. Ia adalah perangsang sistem saraf pusat, penahan selera makan, dan anestetik topikal. Khusus, ia adalah serotonin-norepinephrine-dopamin reuptake perencat (juga dikenali sebagai perencat tiga reuptake (TRI)), yang menjadi pengantara fungsi ini neurotransmiter sebagai pengangkut ligan catecholamine eksogen. Ia adiktif kerana cara ia memberi kesan laluan ganjaran mesolimbic.


10. Heroin
(Diasetat diacetylmorphine atau morfin (INN)) heroin, juga dikenali sebagai diamorphine (BAN), adalah analgesik penenang yang disintesis oleh CR Alder Wright pada 1874 dengan menambah dua kumpulan acetyl morfin molekul, derivatif popi candu. Apabila digunakan dalam bidang perubatan, ia biasanya digunakan untuk merawat sakit teruk, seperti yang terhasil daripada serangan jantung.Dengan opioid lain, diacetylmorphine digunakan sebagai analgesik dan dadah rekreasi. Pentadbiran kerap dan kerap dikaitkan dengan toleransi dan pergantungan fizikal, yang boleh berkembang menjadi ketagihan.


11. Rhino Horn (Tanduk Badak)
Tanduk badak, tidak seperti mamalia lain bertanduk, terdiri daripada yang keratin hanya dan kekurangan teras bertulang, seperti tanduk lembu. Tanduk badak digunakan dalam perubatan tradisional Asia, dan pisau di Yaman dan Oman.


12. Methampetamin
Methamphetamine meningkat kecerdasan, tumpuan, tenaga, dan dalam dos yang tinggi, boleh menyebabkan euforia, meningkatkan harga diri dan libido peningkatan. Methamphetamine mempunyai potensi yang tinggi kerana penyalahgunaan dan ketagihan, mengaktifkan sistem ganjaran psikologi dengan mencetuskan kenyataan melatadopamin di dalam otak. Methamphetamine adalah diluluskan oleh FDA untuk merawat ADHD dan obesiti eksogen. Ia hanya dikeluarkan di Amerika Syarikat di bawah nama tanda niaga Desoxyn dan dikilangkan oleh Farmaseutikal tepukan yang telah dibeli pada tahun 2009 oleh farmaseutikal Lundbeck Denmark.


13. Platinum
Namanya berasal dari platina jangka Sepanyol, yang secara harfiah diterjemahkan ke dalam "perak sedikit". Ia adalah tebal, boleh tempa, mulur, berharga, putih kelabu logam peralihan. Platinum digunakan dalam penukar bermangkin, peralatan makmal, kenalan elektrik dan elektrod, jangka suhu rintangan platinum, peralatan pergigian, dan barang kemas. Kerana hanya beberapa ratus tan dihasilkan setiap tahun, ia adalah bahan yang terhad dan sangat berharga dan komoditi logam berharga yang utama. Sebagai logam berat, ia membawa kepada isu-isu kesihatan apabila terdedah kepada garam, tetapi disebabkan oleh rintangan kakisan, ia tidak toksik seperti sesetengah logam. Sebatiannya, yang paling terutamanya cisplatin, digunakan dalam kemoterapi terhadap beberapa jenis kanser.


14. Rhodium
Rhodium adalah logam kononnya mulia, tahan kakisan, ditemui dalam platinum atau nikel bijih bersama-sama dengan ahli-ahli lain logam kumpulan platinum. Ia ditemui pada tahun 1803 oleh William Hyde Wollaston dalam satu bijih itu, dan dinamakan untuk warna bunga ros satu sebatian klorin, dihasilkan selepas ia bertindak balas dengan campuran asid yang kuat aqua regia.
Penggunaan elemen utama (kira-kira 81% daripada pengeluaran Rhodium dunia) adalah sebagai salah satu pemangkin dalam pengubah tiga hala sebagai pemangkin automobil. Kerana Rhodium logam adalah lengai terhadap bahan kimia kakisan dan paling agresif, dan kerana kelangkaan, Rhodium biasanya aloi dengan platinum atau paladium dan digunakan dalam salutan suhu tinggi dan rintangan kakisan. Emas putih sering disalutkannya dengan lapisan nipis Rhodium untuk meningkatkan gambaran optik manakala perak Sterling sering Rhodium disalutkannya untuk rintangan mencemarkan.
Pengesan Rhodium digunakan dalam reaktor nuklear untuk mengukur tahap fluks neutron.


15. Emas (Gold)
Selain fungsi monetari dan simbolik yang meluas, emas mempunyai banyak kegunaan praktikal dalam bidang pergigian, elektronik, dan bidang-bidang lain. Sifat lunak yang tinggi, kemuluran, rintangan kepada tindak balas kimia kakisan dan yang paling lain, dan konduktiviti elektrik yang membawa kepada banyak kegunaan emas, termasuk pendawaian elektrik, kaca berwarna


16. Saffron
Merupakan rempah yang berasal dari bunga Crocus dan berseri, biasanya dikenali sebagai crocus kunyit. Aroma Saffron sering digambarkan oleh para pecinta mengingatkan madu logam dengan berumput atau nota seperti jerami, manakala rasanya telah juga dicatatkan sebagai hay-seperti dan manis. Saffron juga menyumbang bercahaya kuning-oren pewarna makanan. Saffron telah digunakan secara meluas di India, Parsi, Eropah, Arab, dan masakan Turki. Kuih dan minuman keras juga sering termasuk kunyit. Pengganti kunyit biasa termasuk safflower (Carthamus tinctorius, yang sering dijual sebagai "kunyit Portugis" atau "açafrão"), annatto, dan kunyit (Curcuma Longa). Saffron telah juga digunakan sebagai pewarna fabrik, terutamanya di China dan India, dan dalam minyak wangi. Ia digunakan untuk tujuan agama di India, dan digunakan secara meluas dalam masakan dalam masakan etnik yang banyak: julat ini, contohnya, dari risotto Milanese Itali atau bouillabaise Perancis beriani dengan pelbagai accompaniments daging di Asia Selatan.


P/S: Tak sangka ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Terkini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...