26 Dis 2012

Perbezaan Cinta dan Perkahwinan




Seorang pelajar bertanya seorang guru, "Apakah cinta?"

Guru berkata, "Untuk ntuk menjawab soalan anda, pergi ke ladang gandum dan pilih gandum yang terbesar dan bawa ia kembali.

Tetapi syaratnya adalah: anda cuma boleh pilih sekali sahaja sebelum kembali ke sini.
Pelajar tersebut pergi ke ladang, dia melihat satu gandum besar, tetapi dia tertanya-tanya ... mungkin ada satu yang lebih besar yang akan ditemui.

Kemudian dia melihat satu lagi yang lebih besar ... Tetapi mungkin ada salah satu yang lebih besar lagi fikirnya.

Kemudian, apabila dia selesai mencari lebih separuh dari ladang gandum tersebut, dia mula sedar bahawa gandum yang ditemui tidaklah sebesar seperti yang sebelumnya. dia sedar dia telah terlepas yang terbesar, dan dia menyesal. Jadi, beliau akhirnya kembali ke guru dengan tangan kosong.

Guru memberitahunya, "ini adalah cinta ... Anda terus mencari yang lebih baik, tetapi apabila kemudian anda sedar, anda telah terlepas seseorang itu ..."


"Apakah perkahwinan itu?" pelajar bertanya.

Guru berkata, "Untuk menjawab soalan anda, pergi ke ladang jagung dan pilih jagung terbesar dan bawa ia kembali. Tetapi syaratnya adalah:. Anda Cuma boleh memilih sekali sahaja dan tidak boleh berpatah balik untuk memilih"

Pelajar tersebut pergi ke ladang jagung, kali ini dia berhati-hati supaya tidak mengulangi kesilapan sebelumnya. Apabila dia sampai ke tengah-tengah padang, dia telah memilih jagung yang dirasakan memuaskan dan terbaik dan kembali kepada guru.

Guru memberitahunya, "Kali ini anda membawa kembali jagung. Anda telah menjumpai dan anda percaya ini adalah salah satu yang terbaik yang anda dapat ... Ini adalah perkahwinan."



P/S: Kadang-kadang kita terlalu taksub mencari sesuatu kesempurnaan yang akhirnya menyebabkan kita sendiri yang rugi. Belajarlah menghayati dan bersyukur dengan apa yang ada dan nescaya kehidupan kita akan lebih bermakna.

2 ulasan:

  1. analogi cerita yang baik... menarik sungguh....

    My recent post : Jom Serta : Projek Bloglist 2013 MQ-Network

    BalasPadam
  2. Terima kasih Manan Qayyim. Sesungguhnya setiap perkara yang berlaku mempunyai maksudnya tersendiri dan perlulah kita dalami untuk memahami maksud tersirat disebaliknya.

    BalasPadam

Post Terkini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...